Emotie-eten
Bevrijd jezelf van emotie-eten


Mindful/Intuïtief eten traject

- Heb je het gevoel dat je soms, zonder er erg in te hebben, je bord eten al leeg hebt gegeten?

- Die reep chocola of zak chips ineens op is?

- Heb je last van eetbuien?

- Heb je last van eetregels?

- Heb jij genoeg om eeuwige dieëten te volgen?

- Heb jij een haat/liefde verhouding met je lichaam?

- Wil jij graag deze vicieuze cirkel doorbreken?

Wat Mindful/Intuïtief eten hierin voor jou kan betekenen, kun je nu zelf ervaren in het 8 wekelijkse traject Mindful/Intuïtief eten, georganiseerd door gewichtscoach/counselor Anja Reinders.


Dagelijkse patronen.

Je zult merken dat deze ervaringen je helpen om kleine wijzigingen in je dagelijkse patronen aan te brengen. Doordat je de signalen van je lichaam leert herkennen, word je je bewust van datgene dat jouw lichaam echt nodig heeft. Hierdoor kun je op jouw eigen tempo de relatie met je lichaam herstellen. Bijna als vanzelf ga je andere voedingskeuzes maken. Je ontwikkelt een gezond eetpatroon dat bij jouw leven en jouw lichaam past.


Mindful / Intuïtief eten traject

Al jaren combineer ik mindfulness met intuïtief eten. Dé manier om mindfulness of intuïtief te leren is door een wekelijkse basistraining. Deze training kent een duidelijke en logische opbouw, en stelt je in staat het geleerde stevig in je leven te verankeren.
In de mindful eten en Intuïtief eten training voegen we als extra aandachtspunt je relatie met eten toe. Je leert bijzondere mindful eten oefeningen en speciale huiswerkopdrachten helpen je je eigen eetpatroon nader te onderzoeken. Veel mensen ervaren hierdoor dat ze minder gaan eten, en meer gaan genieten. Prettige bijkomstigheid is dat eventueel overtollig gewicht zal afnemen.


Thema's die aan bod komen m.b.t. mindful eten zijn:

1: Stel je eens voor dat je een gezonde relatie hebt met emotie-eten?

2: Wat zijn je valkuilen

3: Herken je verschillende soorten honger

4: Hart en hoofd: Herken je saboterende gedachten en leer hiermee om te gaan

5; Je relatie tussen gevoelens en eten, herkennen en accepteren

6: Lekker in je vel zitten

7: Leef zoals je eigenlijk zou willen, ontdek je werkelijke behoeften

8: Doen wat je echt belangrijk vind, focus op je doel houden

Intuïtief eten

De term 'intuïtief eten' is ontstaan in 1995 toen twee geregistreerde diëtisten, Elyse Resch en Evelyn Tribole, een boek over het onderwerp schreven, met de toepasselijke titel Intuïtief eten. Deze auteurs leggen uit dat mindful eten en intuïtief eten dezelfde filosofieën delen.

Intuïtief Eten is een anti-dieet benadering die je met behulp van 10 principes leert hoe je in contact kunt komen met je eigen innerlijke signalen zoals honger, verzadiging en voldoening en je voor altijd afscheid laat nemen van diëten.Bovendien hebben Intuïtief Eters minder verstoord eetgedrag zoals restrictief eten, maaltijden overslaan, chronisch diëten en minder schuldgevoelens en schaamte over eten.

Vooral eten door fysiek aangedreven redenen Het vermijden van het gebruik van emotionele motieven om te beginnen met eten is een sleutelbegrip.Eet om je lichaam te voeden.Vertrouwen in aangeboren signalen voor honger en verzadiging .Voed je lichaam wat het wil als het echt honger heeft.

De kerngedachte hier is om te vertrouwen op je eigen interne instincten over wanneer je honger hebt en vol zit. Dus in plaats van "regels" te volgen, zoals alles op ons bord afmaken, het dessert als beloning gebruiken, goed versus slecht denken en alle andere beperkingen die we rond voedsel instellen, waarom probeer je niet te luisteren naar de interne signalen van je lichaam, zoals honger, volheid, tevredenheid of verzadiging, en meer om een gezondere relatie met voedsel te behouden.

Tijdens dit traject zal ik bepaalde inzichten van het Boek en methode "Intuïtief eten" inzetten. Je zal merken dat er overeenkomsten zijn met Mindful eten. Door beide in te zetten pak je alles aan.

De 10 principes zijn:

1. Zet je dieetbril af (gooi je dieetboeken weg)

2. Respectecteer je honger (voed je lichaam i.p.v. vullen)

3. Sluit vriendschap met eten (stop de strijd met eten)

4. Stuur de Eetpolitie weg (je leert om te gaan met saboterende gedachten)

5. Ontdek voldoening (leer het genot en voldoende van eten)

6. Voel je verzadiging (merk je lichaamsignalen op)

7. Wees lief voor je emoties (emotie-eten aanpakken)

8. Respecteer je lichaam (accepteer je lichaam)

9. Beweging- voel het verschil (balans)

10. Eer je gezondheid (maak eetkeuzes die je lichaam respecteren)


Mindful eten en Intuïtief eten deze combinatie leidt tot de volgende resulaten:

- Drang naar eten (ook problematisch eetgedrag) neemt af.

- Eten als reactie op emoties (emotie-eten) en als reactie op externe eetprikkels neemt af.

- Minder obsessief denken aan voeding en minder zwart/wit denken

- Minder het gevoel van verlies van controle over het eetgedrag.

- Herkent je verschillende soorten honger.

- Dieetcultuur vaarwel zeggen   

- Strenge eetregels overboord gooien

- Acceptatie van je lichaam en jezelf.

- Zelfcompassie


Mocht je na dit traject nog behoefte hebben voor follow-up sessies, dat is dit altijd mogelijk in overleg.

De kosten voor dit traject is:

Betaling in een keer: 480 euro

Betaling in 3 termijnen: 160 euro

Bij aanmelding ontvang je gratis het boek "Mindful afvallen".


E-coaching

      Woon je niet in mijn omgeving maar wil je wel graag begeleiding en ondersteuning ontvangen? Meld je dan aan voor e-coaching mindful afvallen. Het programma ziet er hetzelfde uit, alleen hebben we nu contact via Skype/zooms/teams en e-mail. Maak een afspraak voor een gratis kennismaking sessie.