Mindful eten is een belangrijk onderdeel van emotie-eten.

Je besteedt bewust aandacht aan je gevoelens en gedachten.


Mindful eten kan zorgen voor:

Minder drang naar eten.

Minder obsessief aan eten denken.

Minder het gevoel hebben dat je de controle over je eetgedrag verliest.

Minder drang ervaren wanneer je negatieve of onprettige emoties ervaart.

Minder zorgen over lichaamsgewicht en -vorm

Minder ‘zwart/wit denken’.


Mindful eten kan eetaanvallen helpen voorkomen. Het kan zowel de frequentie als de hevigheid van de aanvallen verminderen.

Mindful eten kan veelvoorkomende en ongezonde eetgedragingen als emotie eten en extern eten effectief behandelen.

Mindful eten is geen gezondheidskuur die je maar enkele weken volhoudt om daarna te hervallen in je oude eetgewoontes. De opzet van mindful eten is op een gezonde en bewuste manier leren omgaan met voedsel en dit een leven lang.

Mindful eten vereist oefening. Probeer langzaam te eten, goed te kauwen, afleidingen te verminderen en te stoppen als je vol zit.


Waarom werkt het?
Waardoor wordt het positieve effect van mindfulness op eetgedrag veroorzaakt? Theoretische opvattingen die dat verklaren:

  • Door niet-oordelende aandacht te geven aan negatieve emoties in plaats van ze te vermijden, leer je dat je ze ook kunt verdragen of oplossen
  • De mindfulness oefeningen vergroten het bewustzijn van lichamelijke signalen van honger en verzadiging
  • Door afstand te nemen van gedachten en te leren ze niet te zien als feiten, wordt de neiging tot piekeren verminderd.
  • Bewustwording van hetgeen er in zich leeft, geeft ruimte om te kiezen voor ander gedrag dan het gewoontegedrang.

Tips bij mindful eten
Om mindful eten onder de knie te krijgen heb je een aantal oefeningen nodig. Hierbij een aantal tips

Eet langzamer en werk je maaltijden niet te snel naar binnen.

Kauw grondig.

Verminder afleidingen door de tv uit te zetten en je telefoon weg te leggen.

Eet in stilte.

Concentreer je op het gevoel dat de voeding je geeft.

Stop met eten als je vol zit.

Vraag jezelf af of je echt honger hebt.

Om te beginnen kan je één maaltijd kiezen waarop je de bovenstaande punten toepast. Wanneer je de smaak te pakken hebt zal het meer als vanzelf gaan. Dan kan je deze gewoontes ook invoeren tijdens andere maaltijden.
Voor mij zijn deze tips zeer waardevol geweest tijdens mijn herstel van mijn eetstoornis en nog steeds dagelijks toepasbaar.

Ik hoop dat jij in de toekomst ook baat hebt bij mijn tips.

Wil je hierin begeleiding? Ik bied een 8 wekelijks /emotie-eten-traject aan, waaronder mindful eten als onderdeel van het traject is verwerkt. Tijdens dit traject leer je stap voor stap mindful eten toepassen. Ook je soorten honger, je lichaam voeden en vullen en nog veel meer. Hierbij horen ook ervaringsoefeningen, ontspanningsoefeningen en huiswerkopdrachten.

Indien je graag meer info wilt plan een /gratis/gratis-inzichtsessie bij mij. Ik vertel je graag wat ik voor jou kan betekenen.