Emotie-eten
Bevrijd jezelf van emotie-eten


Mindful /Intuïtief eten traject

- Heb je het gevoel dat je soms, zonder er erg in te hebben, je bord eten al leeg hebt gegeten?

- Die reep chocola of zak chips ineens op is?

- Heb je last van eetbuien?

- Heb je last van eetregels?

- Heb jij genoeg om eeuwige dieëten te volgen?

- Heb jij een haat/liefde verhouding met je lichaam?

- Wil jij graag deze vicieuze cirkel doorbreken?

Wat Mindful/Intuïtief eten hierin voor jou kan betekenen, kun je nu zelf ervaren in het 8 wekelijkse traject Mindful/Intuïtief eten, georganiseerd door gewichtscoach/counselor Anja Reinders.

Dagelijkse patronen.

Je zult merken dat deze ervaringen je helpen om kleine wijzigingen in je dagelijkse patronen aan te brengen. Doordat je de signalen van je lichaam leert herkennen, word je je bewust van datgene dat jouw lichaam echt nodig heeft. Hierdoor kun je op jouw eigen tempo de relatie met je lichaam herstellen. Bijna als vanzelf ga je andere voedingskeuzes maken. Je ontwikkelt een gezond eetpatroon dat bij jouw leven en jouw lichaam past.


Mindful/ Intuïtief eten traject

Al jaren combineer ik mindfulness met intuïtief eten. Beide principes en pijlers pas ik toe. Dé manier om mindfulness of intuïtief te leren is door een wekelijkse basistraining. Deze training kent een duidelijke en logische opbouw, en stelt je in staat het geleerde stevig in je leven te verankeren.
In de mindful eten en Intuïtief eten training voegen we als extra aandachtspunt je relatie met eten toe. Je leert bijzondere mindful/Intuïtief eten oefeningen en speciale huiswerkopdrachten helpen je je eigen eetpatroon nader te onderzoeken. Veel mensen ervaren hierdoor dat ze minder gaan eten, en meer gaan genieten. Prettige bijkomstigheid is dat eventueel overtollig gewicht zal afnemen.


Thema's die aan bod komen m.b.t. mindful eten zijn:

1: Stel je eens voor dat je een gezonde relatie hebt met emotie-eten?

2: Wat zijn je valkuilen

3: Herken je verschillende soorten honger

4: Hart en hoofd: Herken je saboterende gedachten en leer hiermee om te gaan

5; Je relatie tussen gevoelens en eten, herkennen en accepteren

6: Lekker in je vel zitten

7: Leef zoals je eigenlijk zou willen, ontdek je werkelijke behoeften

8: Doen wat je echt belangrijk vind, focus op je doel houden


Mindful eten en Intuïtief eten deze combinatie leidt tot de volgende resulaten:

- Drang naar eten (ook problematisch eetgedrag) neemt af.

- Eten als reactie op emoties (emotie-eten) en als reactie op externe eetprikkels neemt af.

- Minder obsessief denken aan voeding en minder zwart/wit denken

- Minder het gevoel van verlies van controle over het eetgedrag.

- Herkent je verschillende soorten honger.

- Dieetcultuur vaarwel zeggen   

- Strenge eetregels overboord gooien

- Acceptatie van je lichaam en jezelf.

- Zelfcompassie


Intuïtief eten
De term 'intuïtief eten' is ontstaan in 1995 toen twee geregistreerde diëtisten, Elyse Resch en Evelyn Tribole, een boek over het onderwerp schreven, met de toepasselijke titel Intuïtief eten. Deze auteurs leggen uit dat mindful eten en intuïtief eten dezelfde filosofieën delen. Volgens onderzoek omvat intuïtief eten drie hoofdconcepten (die hieronder worden behandeld), met als overkoepelend doel het bereiken van een gezonde relatie met voedsel en het weggooien van het begrip dieet. Het doel is om het schuldgevoel dat je kunt krijgen te verwijderen wanneer je toegeeft aan voedsel dat je hebt afgezworen, omdat geen voedsel "verboden" is met intuïtief eten.


De 10 basisprincipes zijn:

1. Zet de dieetbril af (dieetcultuur, dieet boekn/tijdschriften weg ermee)

2. Respecteer je honger (houd je lichaam goed gevoed met gezonde voeding)

3. Sluit vriendschap met eten (houd een wapenstilstand en stop het gevecht met voedsel)

4. Stuur de eetpolitie weg (aan de slag met saboterende gedachten)

5.Ontdek voldoening (met aandacht eten)

6. Voel je verzadiging ( Leer te vertrouwen op de signalen van je lichaam)

7. Wees lief voor je emoties (leer om te gaan met negatieve emoties)

8. Respecteer je lichaam (. Het accepteren en respecteren van je lichaam zoals het is, zal je helpen om je beter te voelen, wees lief voor je lichaam)

9. Beweging; voel het verschil (in plaats van te sporten om calorieën te verbranden, is het veel fijner om je te focussen op hoe beweging je laat voelen.)

10. Eer je gezondheid: (Maak eetkeuzes die je gezondheid respecteren en je een goed gevoel geven)


Mocht je na dit traject nog behoefte hebben voor follow-up sessies, dat is dit altijd mogelijk in overleg.

De kosten voor dit traject is:

Betaling in een keer: 567 euro

Betaling in 3 termijnen: 197 euro

Bij aanmelding ontvang je gratis het boek "Mindful afvallen".


E-coaching

      Woon je niet in mijn omgeving maar wil je wel graag begeleiding en ondersteuning ontvangen? Meld je dan aan voor e-coaching mindful afvallen. Het programma ziet er hetzelfde uit, alleen hebben we nu contact via Skype/zooms/teams en e-mail. Maak een afspraak voor een gratis kennismaking sessie.